20 listopada w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, co jest szczególnie ważne dla młodych, gdyż znajomość tych praw może niejednokrotnie uchronić ich przed robieniem rzeczy dla nich krzywdzących. Prawa te zostały spisane w Konwencji, czyli międzynarodowy traktacie uchwalonym przez ONZ dnia 20 listopada 1989 r. o prawach dziecka. W Polsce została ratyfikowana w 1991 roku. Gwarantuje ona prawa wszystkim dzieciom, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia.

Janusz Korczak odegrał ogromną rolę w kształtowaniu myślenia o prawach dziecka. Jako lekarz, pedagog i pisarz traktował dzieci jak pełnoprawnych ludzi, a nie „dorosłych w miniaturze”. Najważniejsze było dla niego podkreślenie godności dziecka — jego prawa do wolności, szacunku, miłości, do własnego zdania i do popełniania błędów.

Wyróżnione zostały prawa:

  • osobiste, umożliwiające rozwój dziecka. Są to: prawo do życia, prawo do tożsamości, prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do informacji;
  • polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa. Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach;
  • socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka. Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku;
  • ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych. Najważniejszym jest prawo do nauki; ponadto ochrona prawa pracy podejmowanej, czy to w ramach obowiązku nauki czy wakacyjnego zarobku.

Nasza szkoła aktywnie włączyła się w szerzenie wiedzy na ten temat. Uczniowie ubierali się na niebiesko – kolor UNICEF, kojarzący się z ochroną, pokojem i nadzieją. Ponadto, organizatorzy wydarzenia, uczennice klasy 1e, zorganizowały rywalizację międzyklasową, której celem było odnalezienie 10 haseł rozwieszonych w budynku szkoły, spisanie ich oraz jak najszybsze oddanie uzupełnionych kart z powrotem.

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka zakończyliśmy z poczuciem, że było to ważne i potrzebne wydarzenie. Dzięki wspólnym działaniom jeszcze wyraźniej uświadomiliśmy sobie, jak istotna jest znajomość praw dziecka i ich przestrzeganie na co dzień. Szkolna zabawa z poszukiwaniem haseł pozwoliła w przystępny sposób utrwalić najważniejsze informacje, a całe wydarzenie pokazało, że warto o tych prawach mówić i o nie dbać — bo to one pomagają dzieciom się rozwijać w poczuciu bezpieczeństwa, poszanowania i wolności.

 

Klaudia Jaromin