Matematyczne Czwartki na UJ – zajęcia dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych – odbywają się od 2009 roku. W ich trakcie uczniowie mają okazję posłuchać interesującego wykładu związanego z jakimś matematycznym zagadnieniem, po którym odbywa się krótki quiz i spotkanie ze studentami matematyki. Z powodu epidemii koronawirusa spotkania odbywają się zdalnie.

Uczniowie klas 2ab i 3a z naszej szkoły również mieli przyjemność wzięcia udziału w tym wydarzeniu podczas tego roku szkolnego – i to aż dwukrotnie!

Najpierw, w czwartek 2 grudnia 2021 roku, kiedy mieli okazję posłuchać wykładu dra Andrzeja Grzesika, podczas którego mowa była o grach losowych. Sprawdzano, czy możliwe jest osiągnięcie w nich dużego zysku, a jeśli tak, to jakie warunki należy spełnić w tym celu. Co ciekawe, choć jest to dość trudne, wymaga spełnienia odpowiednich warunków i przyjęcia specjalnej strategii, są gry, w których nasza szansa na zarobek jest większa niż na stratę pieniędzy. Po zapadającym w pamięć wykładzie uczniowie wzięli udział w specjalnym quizie i spotkaniu ze studentką matematyki.

Drugi raz miał miejsce w czwartek 13 stycznia 2022 roku. Zainteresowani matematyką uczniowie słuchali z zaciekawieniem wykładu, który prowadziła dr hab. Halszka Tutaj-Gasińska, a temat brzmiał: ,,Kampania napoleońska i matematyka, czyli o twierdzeniu Ponceleta”.

Jean-Victor Poncelet był francuskim matematykiem, który w 1812 roku zaciągnął się do wojska Napoleona Bonapartego, z którym wkrótce wyruszył w głąb Rosji. Jak wiadomo z historii, armia poniosła klęskę, a sam Poncelet dostał się do niewoli. To właśnie w jej trakcie, w 1812 roku w Saratowie, sformułował swoje stwierdzenie, mówiące w szczególnym przypadku, że jeśli dla dwóch okręgów na płaszczyźnie (takich, że jeden leży wewnątrz drugiego) istnieje wielokąt wpisany w jeden z tych okręgów, a opisany na drugim, to takich wielokątów jest nieskończenie wiele i mają tę samą liczbę boków. Po wysłuchaniu wykładu na ten temat pojawiła się okazja do wzięcia udziału w krótkim quizie i wirtualnego spotkania ze studentem matematyki.

Zajęcia były bardzo interesujące i wielu uczniów zapewne z niecierpliwością wyczekuje kolejnych Matematycznych Czwartków.

Patryk Hoder, kl.2ab