( WARSZTATY MEDIALNE KINO-SZKOŁA)

We wtorek 4 października br. grupa humanistyczna klasy 2hg oraz klasa 1h  uczestniczyły w pierwszych w tym roku szkolnym warsztatach medialnych prowadzonych przez dr. Marcina Skorka  Tematem przewodnim były motywy malarskie w twórczości jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów – Andrzeja Wajdy.

Wykładowca, wprowadzając nas do dorobku tegoż artysty, przedstawił  skróconą notę biograficzną. Zilustrował przebieg edukacji malarskiej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a następnie reżyserskiej w Łódzkiej Szkole Filmowej. Wyjaśnił, że pierwotną pasją Wajdy było malarstwo, którego tematykę często wplatał w scenografię filmów.

Następnie, pan Skorka objaśnił różnicę między filmem a obrazem. Mówił           o przewadze tego pierwszego wynikającej z oddziaływania na większą ilość zmysłów oraz z większej siły przekazu. Przedstawił ponadto najważniejsze elementy filmu: słowo, dźwięk, obraz, ruch, a także ich znaczenie dla całości dzieła. Zapoznał nas także z twórczością przyjaciela z krakowskich studiów Andrzeja Wajdy, a mianowicie  Andrzeja Wróblewskiego.

Pierwsza omówiona produkcja Wszystko na sprzedaż (1968) to opowieść           o ludziach pracujących przy tworzeniu filmów. Główny bohater, przechadzając się po galerii sztuki, ogląda dzieła właśnie Wróblewskiego. Malarza tworzącego pod wpływem traumatycznych przeżyć z czasów II wojny światowej, kiedy  rozstrzelano jego rodzinę. W filmie przedstawione są obrazy: Matka z zabitym dzieckiem, Dziecko z zabitą matką, Obraz na temat okropności wojennych czy Rozstrzelanie, na których dominują niebieskie, sine i zielone kolory uzewnętrzniające odczucia artysty.

Następnym filmem był Krajobraz po bitwie (1970), który przedstawia losy więźniów obozu koncentracyjnego wyzwolonego przez wojska amerykańskie. Głównymi postaciami są tam Tadeusz oraz Nina, która postanawia uciec              i namawia do tego ukochanego. Ten nie zgadza się,  przez co Nina wyrusza sama i zostaje rozstrzelana przez żołnierza amerykańskiego. Więźniowie organizują przedstawienie  bitwy pod Grunwaldem i zwycięstwa polskich wojsk. Motywy malarskie to oczywiście słynny obraz Jana Matejki Bitwa pod Grunwaldem, a sam film nawiązuje do znanego opowiadania Tadeusza Borowskiego pod tym samym tytułem.

Ostatni z przedstawionych nam filmów, szczególnie bliski sercom uczniów naszej szkoły,  to Wesele (1972) na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego. Film oraz dramat opowiadają historię zaślubin inteligenta           i chłopki oraz przedstawiają  wiejskie obyczaje, które są wielką tajemnicą dla ludzi mieszkających w mieście. Andrzej Wajda kolorami, różnym nasyceniem światła tworzy taki klimat, jaki panuje na obrazie Zrękowiny Włodzimierza Tetmajera. W jednej ze scen filmu jawi się także coś na kształt dzieła malarskiego Wyspiańskiego Chochoły.

Dr Marcin Skorka, podsumowując warsztaty, stwierdził, że „film może być audiowizualnym urzeczywistnieniem obrazu lub dramatu”. Sądzę, że każdy        z uczestników prelekcji zgodził się z tą puentą. Wykład na pewno przypadł do gustu wszystkim uczestnikom i zachęcił  do obejrzenia filmów Andrzeja Wajdy w poszukiwaniu dzieł malarskich.

Aleksandra Lach,  kl. 2hg