11 lutego uczniowie klas pierwszych liceum pożegnali zagranicznych wolontariuszy: Fernanda z Argentyny i Lucasa z Hongkongu. Przypomnijmy, że gościliśmy ich od 1 lutego w ramach międzynarodowego projektu „World Talks”.

Spotkanie rozpoczęła prezentację dotyczącą szkół, życia rodzinnego oraz zwyczajów i obyczajów w krajach, z których pochodzą Fernando i Lucas. Nasi goście zestawili je z tym, co zaobserwowali w Polsce i podzielili się refleksjami. Pokazali również swoje narodowe przysmaki. Dowiedzieliśmy się, czym są argentyńskie emparadas, asado czy sajgonki z Hongkongu. Niespodzianką, którą nas uraczył Fernando, była dulce de leche (masa kajmakowa) z krakersami. My z kolei odwzajemniliśmy się, zapraszając do degustacji polskich potraw. Na stole dominowały pierogi, kluski śląskie, sernik, ogórki kiszone i chleb ze smalcem.

Podsumowując pobyt w naszej społeczności, wolontariusze wyrazili zadowolenie z możliwości poznania uroków polskiej ziemi. Podczas minionych dwu tygodni odwiedzili Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II w Wadowicach, Muzeum Auschwitz-Birkenau, Wieliczkę oraz wiele innych ciekawych miejsc.

Z rozmów z nimi dowiedzieliśmy się , że my, Polacy, jesteśmy odbierani jako życzliwi i bardzo gościnni ludzie. Byli pod wrażeniem naszej szkoły, dobrego wyposażenia klas oraz przyjacielskiej atmosfery. Naszych gości zaskoczył brak obowiązku noszenia szkolnych mundurków. W ich opinii jednak mamy interesujący styl ubierania.

Podczas spotkania nie zabrakło śmiechu przy zmaganiach naszych gości z polskimi łamańcami językowymi. Trzeba przyznać, że całkiem dobrze sobie radzili. Wielkim zainteresowaniem cieszyły umiejętności kaligraficzne Lukasa, który podpisywał pocztówki naszymi imionami w języku chińskim.


Mamy nadzieję, że jeszcze nieraz nasza szkoła będzie gościć tak sympatycznych i otwartych ludzi. Dzięki zaangażowaniu Pani Dyrektor Grażyny Kowalskiej oraz koordynatorek projektu: Pani Anety Drabczyk i Pani Magdaleny Olejarz mogliśmy uczestniczyć w spotkaniach z obcokrajowcami, które pozwoliły przełamywać bariery językowe, poszerzyły naszą wiedzę dotyczącą Argentyny i Hongkongu, a także były świetnym sposobem na poznanie innych kultur. Dostarczyły nam więc nie tylko lekcji języka angielskiego, geografii, ale i tolerancji oraz otwarcia się na inne kultury.

Weronika Kudziełko

kl. I hg