Od połowy marca br. pani Aleksandra Jasek – nauczyciel fizyki – realizowała w naszej szkole projekt „Wiedza i umiejętności zdobyte w CERN a realizacja innowacyjnych zajęć z fizyki”, którego głównym celem było poszerzenie wiedzy uczniów z zakresu fizyki cząstek, fizyki wysokich energii oraz ukazanie realnych zastosowań fizyki i technologii akceleratorów w życiu codziennym.

W pierwszym tygodniu uczniowie z klas o profilu przyrodniczym zostali zapoznani z działalnością Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN. Szczególna uwaga była poświęcona możliwościom rozwoju, jakie CERN oferuje młodym ludziom, zarówno w zakresie dalszego kształcenia, jak i zdobywania umiejętności praktycznych poprzez programy stażowe, praktyki czy współpracę z naukowcami z całego świata. Podkreślono znaczenie nauk ścisłych i języków obcych jako kluczowych kompetencji niezbędnych do udziału w międzynarodowych projektach badawczych i technologicznych. Zajęcia te miały na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale również inspirowanie uczniów do dalszego rozwoju oraz motywowanie ich do podejmowania świadomych wyborów edukacyjnych w kierunku nauk przyrodniczych, inżynierii i technologii.

W kolejnych tygodniach projektu odbywały się cykliczne, fakultatywne spotkania dla uczniów, którzy chcieli pogłębiać swoją wiedzę w powyższej tematyce i wykazali szczególne zainteresowania fizyką cząstek elementarnych.

Podsumowaniem zajęć była wizyta w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS w Krakowie dnia 2 czerwca 2025. W wizycie w NCPS wzięło udział 30 uczniów, którzy podczas zwiedzania mogli zobaczyć, jak wygląda praca w najnowocześniejszym i największym tego typu ośrodku badawczym w Europie Środkowo-Wschodniej. W czasie zwiedzania uczniowie dowiedzieli się szczegółów dotyczących budowy i działania synchrotronu, wykorzystania generowanego promieniowania w wielu dziedzinach nauki, takich jak fizyka, chemia, biologia, medycyna, nanotechnologia, inżynieria materiałowa czy farmakologia oraz mieli okazję porozmawiać z naukowcem – panem Tomaszem Sobolem prowadzącym zaawansowane badania m. in. struktury i właściwości materiałów.