Nasza przygoda z polsko- niemiecką wymianą jest możliwa dzięki merytorycznemu i finansowemu wsparciu organizacji „ Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży” oraz „Deutsch-Polnisches Jugendwerk.

W środę wraz z partnerami wyruszyliśmy na dwudniową wycieczkę do Jury Krakowsko-Częstochowskiej.

Najpierw odwiedziliśmy Ogrodzieniec i przeszliśmy się na spacer po czternastowiecznym zamku, który należy do szlaku Orlich Gniazd. Otaczająca zieleń wprawiła nas w wakacyjny nastrój. W ten upalny dzień opiekunowie zaproponowali nam zacieśnienie więzi z naszymi nowymi niemieckimi znajomymi i zabrali ich na lody. Po ochłodzeniu się wyjechaliśmy w kierunku Ojcowa, gdzie wybraliśmy się na spacer w oszałamiających okolicznościach przyrody. Po wielu ekscytujących przygodach wyjechaliśmy w kierunku hotelu “Chochołowy dwór”, gdzie spożyliśmy przepyszny posiłek. Następnie w ramach integracji razem z naszymi niemieckimi znajomymi przygotowaliśmy grupowe gry, zabawy i występy. Po wyczerpującym dniu pełnym wrażeń udaliśmy się do pokoi.

Katarzyna Bryzek, I m

Po nocy w hotelu “Chochołowy dwór” udaliśmy się na wycieczkę do Krakowa-  miasta przepełnionego niesamowitą historią i pięknymi zabytkami. Dzięki przewodnikowi poszerzyliśmy swoją wiedzę o religii judaistycznej w XX wieku w tym mieście, do czego przyczyniło się zwiedzanie żydowskiej dzielnicy Kazimierz, fabryki  Schindlera oraz miejsca starego getta. Następnie udaliśmy się na rynek Starego Miasta, gdzie o 13:00 usłyszeliśmy hejnał z wieży Mariackiej. Pod koniec wycieczki poszliśmy na plac zamkowy na Wzgórzu Wawelskim, gdzie podziwialiśmy panoramę całego Krakowa. Wycieczka była dobrym sposobem na integrację, ale także na poszerzenie wiedzy zarówno przez polską, jak i niemiecką młodzież.

Wiktoria Janisz, klasa Ip

7 czerwca, w piątym dniu wymiany polsko-niemieckiej, grupa niemiecka miała okazję odwiedzić muzeum Auschwitz-Birkenau. Było to dla nich niezwykle wstrząsające i emocjonalne przeżycie, które zmieniło ich sposób postrzegania przeszłości. Po zakończonej wizycie dołączyliśmy do naszych niemieckich przyjaciół na wspólny obiad w MDSM w Oświęcimiu. Następnie wzięliśmy udział w bardzo pouczających warsztatach dotyczących historii żydowskich dzieci w czasie Holokaustu. Szczególną uwagę zwróciliśmy na  przeżycia Estery Borensztajn i Jurka Emera. Następnie mieliśmy okazję wzięcia udziału w niecodziennym spotkaniu i dyskusji na temat szacunku ze znanym aktorem Andrzejem Sewerynem, który gościł w tym dniu w MDSM w ramach cyklu “Dom według wartości. Uniwersalne zasady kształtujące współczesność”. Ten wyjazd był dobrym sposobem na lepsze poznanie naszej wspólnej historii i skłonił nas do refleksji nad wagą słowa „szacunek” w dzisiejszym świecie.