Zajęcia w BioCentrum dla uczniów klas przyrodniczych

W dniach 15-16 maja grupa uczniów z klasy 1p i 2p wyjechała do Warszawy, aby uczestniczyć w wykładach BioCentrum na temat „Zbadaj swój DNA” oraz „Synergia- wewnętrzne życie komórek”.

Już o czwartej rano w poniedziałek zgromadziliśmy się przed Wyspianem, by wspólnie udać się do Bielska-Białej na pociąg do Warszawy. Mimo wczesnej godziny , na naszych twarzach nie było widać śladów niezadowolenia. O dobre samopoczucie zadbali nasi opiekunowie- profesor Maciej Hejnowicz i profesor Kazimierz Leśniak. W spokojnej i radosnej atmosferze pokonaliśmy trasę i około godziny dziewiątej mogliśmy podziwiać uroki stolicy naszego kraju. Krótka przerwa pozwoliła nam pozostawić bagaże w Szkolnym Schronisku, spożyć posiłek i chwilę odpocząć. O godzinie dwunastej wzięliśmy udział w wykładach. Nasza podróż w świat DNA i mikrobiologii rozpoczęła się, kiedy ubrani w kitle wkroczyliśmy do pracowni chemicznej. Czekali na nas uśmiechnięci wykładowcy oraz stanowiska przygotowane do pracy badawczej.

Pierwszego dnia tematem zajęć było PCR, elektroforeza oraz ogólne informacje o genetyce. Każdy z nas wykonał doświadczenia, dzięki którym dokonaliśmy elektroforezy i dowiedzieliśmy się, czy jesteśmy heterozygotami czy homozygotami. Podczas zajęć były prowadzone również wykłady teoretyczne, które dzięki pasji prowadzących oraz licznym animacjom były niezwykle ciekawe.

Po dużej porcji wiedzy udaliśmy się na Krakowskie Przedmieście, by zjeść kolację. Przy okazji mogliśmy podziwiać Pałac Prezydencki (i samego Pana Prezydenta), Zamek Królewski, Kolumnę Zygmunta i panoramę na Stadion Narodowy. Pożegnanie ze Starówka zakończyło się wspólnymi zdjęciami w ogrodzie pod Zamkiem Królewskim. Zmęczeni całym dniem udaliśmy się na miejsce naszego noclegu- do warszawskiego SSM „Syrenka”. Ostatnie zasoby sił wykorzystaliśmy na „ucztę tostową”.

Kolejny dzień również rozpoczęliśmy tostami. Na godzinę dziewiątą udaliśmy się na kolejne wykłady o synergii oraz świecie mikrobiologii. Dowiedzieliśmy się wielu interesujących i przydatnych informacji, a doświadczenia były prowadzone w znakomity i oryginalny sposób. Tego dnia mogliśmy pod mikroskopem oglądać własne chromosomy.

Przerwę przed odjazdem spędziliśmy w stołówce Wydziału Biologii Warszawskiego Uniwersytetu. Z uśmiechem udaliśmy się na Dworzec Centralny, by po godzinie szesnastej wsiąść do powrotnego pociągu do Bielska.

Cały wyjazd przebiegł pomyślnie w znakomitej atmosferze. Ciekawie prowadzone zajęcia pozwoliły nam poznać bliżej pracę w laboratorium, zapoznać się z profesjonalnym sprzętem, a także poczuć klimat akademickich zajęć. Był to bardzo dobrze spędzony czas i wiedza, jaką zdobyliśmy, przyda nam się zarówno na lekcjach, jak i na maturze. Mamy nadzieję, że będziemy mogli uczestniczyć w kolejnych takich zajęciach.